• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026

 آموزش ساز کمانچه 

از سازهای ملی ایران است و به علت وسعت صدای زیاد ( بیش از چهار اکتاو) و همچنین ظرافت صدا، در خاورمیانه و خاور دور بسیار معمول است و سابقه بسیار زیادی دارد. روح الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران، کمانچه را تکامل یافته ساز رباب می داند. 
کمانچه از سازهای اصیل ایرانی و در رده سازهای زهی آرشه ای قرار میگیرد.کمانچه دارای 4 سیم می باشد که به موازات یکدیگر در تمام طول ساز امتداد دارد.جنس قسمتهای مختلف آن از چوب،پوست،استخوان و فلز ساخته شده است و نوازنده ساز،  آنرا بصورت عمودی در دست چپ گرفته و در حالت نشسته می نوازد و انگشتهای دست چپ در طول دسته حرکت می کنند و با دست راست آرشه(کمانه) بصورت افقی و در حالت رفت و برگشت، بر روی سیمها کشیده می شود.
 آموزش ساز کمانچه 
پیشینه ساز کمانچه در ایران به قبل از اسلام برمیگردد و در نواحی سیستان و بلوچستان با نام قیچک نامیده می شد که البته تعداد سیمهای آن از کمانچه بیشتر بود ، ولی از لحاظ ساختمان ساز و صدادهی تا حد بسیار زیادی شبیه کمانچه بود.البته کمانچه را نوع تکامل یافته رباب نیز می دانند.از دوره صفویه به بعد کمانچه به  یکی از ارکان اصلی موسیقی ایران تبدیل شد.
از لحاظ ترتیب بم شدن صدا به ترتیب کمانچه،ویولن،قیچک و سپس رباب  است.

تلفن آموزشگاه موسیقی سرنا 

 026-32263647     026-32253482  

شناخت ساز کمانچه 

قسمت اصلی کمانچه کاسه آن است که معمولا به سه شکل یک تکه،قندانی و پشت باز ویا ترکه ای ساخته میشود. جنس چوب کاسه کمانچه در ایران بیشتر از چوب توت و گردو میباشد.چون چوب درخت توت به وفور در فلات ایران موجود بود و قرنها این چوب در خدمت سازندگان بزرگ کمانچه قرار داشت.ضمن اینکه زیبایی و خوش رنگ بودن آن نیز دلیل دیگر استفاده از چوب توت در ساخت کمانچه می باشد و در کنار چوب گردو از پرطرفدارترین چوبها بوده است. دسته کمانچه از چوب گردو و به طول31سانتیمتر است.
روی دهانه کمانچه پوست کشیده می شود که معمولا پوست شکم گاو،آهو و غیره میباشد.برای تولید صدای خوب و طبیعی باید از پوستهای یک دست و یک تکه استفاده شود،ضمن اینکه باید پوست،  کهنه و فاقد هر گونه بو یا چربی اضافه باشد.در مناطق مرطوب ایران بر روی دهانه ساز از پوست ماهی نیز استفاده میشود. آرشه کمانچه تقریبا 60 سانت است و جنس آن معمولا از موی دم اسب میباشد.
قسمت دیگر کمانچه خرک آن است که معمولا از جنس چوب یا استخوان ساخته میشود و با فشار سیمها به پوست کاسه میچسبد.
از قسمتهای دیگر کمانچه میتوان به سرپنجه(در ابتدای طول دسته ساز)،4 عدد گوشی(به تعداد سیمهای کمانچه)،شیطانک(بین سرپنجه و دسته کمانچه) و سیم گیر نام برد.
ضمنا وسعت صدای کمانچه در حدود 3 اکتاو است و تقریبا تمامی فواصل پرده،نیم پرده و ربع پرده در این ساز به دلیل عدم وجود دستان بندی قابل اجرا میباشد و از این جهت جز سازهای زیبا و کامل است.
 آموزش ساز کمانچه 

آموزش موسیقی 

در زمینه  آموزش موسیقی  ، آموزش کمانچه در سبک قدیم با صدای خشدار و تودماغی مربوط به شیوه کمانچه نوازی استاد علی اصغر بهاری بود.استاد بهاری نقش بسیار مهمی در روایت تصنیف ها و نغمه های فراموش شده موسیقی ایران داشت و بسیاری از نغمهه ها و آواهای موجود را مدیون حافظه ایشان می دانند.
اما در اواخر دوره قاجار و با ورود ساز ویولن و شباهت زیاد در طرز نواختن آنها بسیاری از کمانچه نوازان ایرانی ، ویولن نواز شدند و کمانچه در انزوا رفت.حتی به تقلید از ویولن که دارای 4 سیم بود کمانچه کش ها یک سیم آخر را به کمانچه اضافه کردند .
اما پس از آن اساتید امروزی از جمله استاد کیهان کلهر،اردشیر کامکار،داود گنجه ای،سعید فرج پوری،علی اکبر شکارچی و... توانستند با تلاش فراوان بار دیگر جایگاه کمانچه را به عنوان یک ساز اصیل ایرانی در جهان تثبیت کنند(مشترکا با آذربایجان!) و پس از آن شیوه های کمانچه نوازی نوین توسط استاد کیهان کلهر در کلاس موسیقی  شکل گرفت.
 کمانچه را در حالت نشسته می‌نوازند، به طوری که نوازنده، ساز را به طور عمودی در دست چپ می‌گیرد و انگشت‌های همین دستش در طول دسته حرکت می‌کنند و آرشه (کمانه) را‌ با دست راست به صورت افقی در حرکات رفت و برگشت، بر سیم‌ها می‌کشد.
کمانچه، پایه‌ای به شکل میله‌ای فلزی نیز دارد که زائده پهن انتهای آن روی پا یا زمین قرار می‌گیرد. این ساز را معمولا از چوب کهنه و عمل آمده درختان توت و افرا می‌سازند. طول کمانچه از پایه فلزی تا صراحی(قسمت بالای سر پنچه) حدود 75 سانتی متر است.
در دایره المعارف فارسی جلد ۲ ذیل واژه کمانچه آمده است: کمانچه؛ از سازهای زهی قدیم ایران و در واقع نوع تکامل یافته رباباست. کاسه گرد و پایه آهنی دارد و مانند تار و ویلون سیم‌های آن را با گوشی محکم و کوک می‌کنند. کمانی که با آن کمانچه را می‌نوازند کمانه نام دارد و همان است که در ویلون کلمه فرانسوی آرشه به معنی کمان کوچک جای آن را گرفته است.
شادروان خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران، کمانچه را تکامل یافته رباب می‌نامد. ساز اخیر رباب که اول دو سیم داشته و بعدها یک سیم دیگر به آن اضافه شده است و با کمانه به صدا درمی‌آمده و همان است که ما امروز کمانچه می‌گوییم. و در همین جا اضافه می‌کند از دوره صفویه به بعد کمانچه یکی از ارکان موسیقی ایران به شمار آمده است.

انواع ساز کمانچه 

تفاوتی که کمانچه‌های محلی با نوع شهری دارد به شکل و ساختمان کاسه‌ی طنینی بر می‌گردد به طوری که در دو نوع کاسه‌های پشت باز و کاسه‌های پشت بسته وجود دارد.
کاسه‌های پشت باز: شامل کمانچه‌های متداول در لرستان، کرمانشاهان، چهارمحال و بختیاری، منطقه‌ی کتول، دامغان می‌شود؛ که این نوع ساز دارای صدای شفاف‌تر و شدید‌تر و تیز‌تر است.
کاسه‌های پشت بسته: شامل کمانچه‌های متداول در شمال خراسان، منطقه‌ی ترکمن نشین استان گلستان، شرق مازندران طالقان، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی و فارس است. صدای این نوع ساز در مقایسه با کمانچه‌های پشت باز گرفته‌تر، نرم‌تر و تو دماغی‌تر است. کمانچه‌های پشت بسته خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:
پشت کاسه‌ی گنبدی شکل
پشت کاسه‌ی کروی
پشت کاسه‌ی تخت
کمانچه های محلی پشت باز
کوک کمانچه‌های محلی
کمانچه‌های متداول در نواحی ایران دارای کوک‌های متفاوتی هستند. مهم‌ترین موارد استفاده از کمانچه در نواحی ایران مجالس عروسی و شادمانی و محافل انس است. گا‌ها ساز تمبک کمانچه را همراهی می‌کند. در پایان برای آشنایی بیشتر با صدای این ساز قطعه‌ای با ساز کمانچه را با هم گوش می‌کنیم.

آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا : کرج - میدان شهدا - روبروی بانک ملی، جنب برج نوا

تلفن آموزشگاه موسیقی سرنا :

026-32263647        026-32253482