علی نقی وزیری
علینقی وزیری در سال ۱۳۰۵ ه. ق. (برابر با ۱۲۶۵ یا ۱۲۶۶ ه.ش.) در تهران به دنیا آمد. پدرش موسیخان وزیری معروف به موسیخان میرپنج، سرتیپ قزاقخانه بود و مادرش بیبیخانم وزیری (با نام اصلی بیبیخانم استرآبادی) مؤسس «مدرسه نسوان» (اولین دبستان دخترانه در تهران) بود. خانواده مادر وزیری اهل بندر گز بودند. وزیری چهار برادر با نامهای حسنعلی، علیاصغر، علیرضا و فتحعلی، و سه خواهر با نامهای مولود، خدیجه و مریم داشت (که این کوچکترین خواهرش، بعدها همسر غلامحسین بنان شد).
به کمک پدرش وارد مدرسه نظام شد. در پانزده سالگی نزد داییاش حسینعلیخان فراگیری تار را شروع کرد. وزیری تا بیستسالگی در ارتش بود. وزیری پس از بازگشت از سفر، نزد یاورآقاخان رفت تا از او نتنویسی موسیقی فرا بگیرد. او همچنین از حسین هنگآفرین ساز ویولن و نتنویسی موسیقی غربی را فراگرفت. در این مدت وزیری پیشرفت چشمگیری داشت و به سازهای کمانچه، سنتور و ماندولین نیز مسلط شد؛ سپس به واسطه یکی از دوستانش (محمد حجازی که ویولن مینواخت) نزد کشیشی فرانسوی به نام «پِر ژِفرُوا» که از معلمان مدرسه سن لویی تهران بود به تعلیم تئوری موسیقی و هارمونی پرداخت. وزیری پس از آن که این کشیش از ایران رفت نیز مدتی نزد «سلیمانخان ارمنی» که خود از شاگردان سابق آلفرد لومر بود به تکمیل آموختههای خود پرداخت و به اصرار او نواختن پیانو را فراگرفت تا مفاهیمی نظیر تئوری و هارمونی را درک کند. به عقیده هوشنگ شهابی، وزیری استعداد موسیقی را از مادرش به ارث برده بود چرا که بیبی خانم خودش تمبک مینواخت و برادرش نوازنده تار بود.
خدمات وزیری به موسیقی ایران
یکی از مهمترین فعالیتهای او نگارش چند کتاب موسیقی بود. او یک شیوه نتنویسی برای موسیقی سنتی ایرانی ابداع کرد و قصد کرد که با استفاده از آن ردیف موسیقی ایرانی را مکتوبسازی کند. ابتدا به سراغ آقاحسینقلی رفت اما به توصیه او نزد برادرش میرزاعبدالله رفت و ظرف مدت یک سال و نیم تمام ردیف میرزاعبدالله را به نت در آورد. سپس به نزد آقاحسینقلی بازگشت تا ردیف او را هم به نت در آورد اما به خاطر خلق و خوی خاص او (که با بیحوصلگی همراه بود) پس از نتنویسیِ سه دستگاه از ردیف او (شورِ وسط دسته، ماهور و همایون) از این کار دست کشید.با توجه به این که وزیری در سال ۱۲۹۲ به روسیه سفر کرد، گمان میرود که او تنها دو سال (۱۲۹۰ تا ۱۲۹۲) روی نتنویسی ردیفها کار کرده باشد.روح الله خالقی نیز عمده فعالیتهای موسیقایی وزیری در این دوران را در سه سال منتهی به سفر اروپا توصیف میکند که به معنای فاصله سالهای ۱۲۹۰ تا ۱۲۹۲ است. به گفته خالقی در این سه سال وزیری زندگی درویشانهای گزیده بود و با فروش اثاث منزلش زندگی میگذراند.
وزیری همچنین در این دوره شروع به نگارش کتابی کرد که بعدها با نام دستور تار منتشر شد. از شواهد بر میآید که وزیری طرح کلی این کتاب را زمانی که روی نتنویسی ردیف میرزاعبدالله و آقاحسینقلی کار میکرد، تنظیم کرده باشد. اما او این کتاب را پس از سفرش به اروپا و تحت تأثیرات تعلیماتش در آنجا تکمیل کرد. کتاب دستور تار نهایتاً در سال ۱۳۰۱ در برلین منتشر گردید.
وزیری به واسطه علاقهای که به موسیقی غربی داشت مایل به سفر اروپا بود اما برنامه سفرش به خاطر شروع جنگ جهانی اول لغو شد. وزیری از طریق روسیه و ترکیه به اروپا رفت و در پاریس مستقر شد.در آنجا وزیری ابتدا به «مدرسه عالی موسیقی» رفت اما از آنجا که او در ۳۱ سالگی از تمام دانشآموزان آن مدرسه مسنتر بود، تنها به عنوان مستمع آزاد در کلاسها شرکت کرد. در آنجا او در زمینه هارمونی و کنترپوان تعلیم دید و دورههایی نیز برای ویولن، پیانو و آواز گذراند. همچنین مدتی نزد پل آنتونین ویدال آهنگساز و رهبر ارکستر بنام فرانسوی دوره دید. پس از صرف سه سال در فرانسه، در سال ۱۹۲۱ میلادی او به برلین رفت و در «مدرسه عالی موسیقی» پذیرفته شد و دورههایی در زمینه آهنگسازی و آموزش موسیقی گذارند. مدت حضور وی در آلمان دو سال بود.
در اسفند ۱۳۰۲ وزیری «مدرسه عالی موسیقی» را در تهران تأسیس کرد که یک مدرسه موسیقی بود. در این مدرسه مباحث نظری موسیقی ایرانی و غربی آموزش داده میشد و به نتنویسی، سلفژ، وزنخوانی و هارمونی توجه ویژهای میشد. تدریس تمام مباحث توسط خود وزیری انجام میشد ولی برای مسائل دفتری از سلیمان سپانلو که نوازنده تار بود کمک میگرفت. از جمله اولین شاگردان این مدرسه میتوان به اسماعیل مهرتاش، مهدی برکشلی، حسین سنجری، حسین گلگلاب و عبدالعلی وزیری (برادرزاده علینقی وزیری) اشاره کرد.
در سال ۱۳۰۴ وزیری یک آموزشگاه تئاتر موزیکال با نام «کلوپ موزیکال» تأسیس کرد که در این کلوپ هفتهای یکبار با شاگردان خود کنسرت میداد. تعدادی از هنرمندان برجسته معاصر وزیری که با دیدگاههای سیاسی انقلابی او همسو بودند در این کلوپ عضو بودند، از جمله علی دشتی، محمد حجازی، علیاکبر دهخدا، سعید نفیسی، رشید یاسمی، نصرالله فلسفی و عباس اقبال. یکی از مهمترین شرکتکنندگان در کنسرتهای کلوپ نیز رضاخان بود که در آن دوران نخستوزیر احمدشاه قاجار بود، و بعدها به همین جهت از وزیری حمایت کرد. به جز اجرای موسیقی، این کلوپ محلی برای سخنرانیهای وزیری در مورد موسیقی نیز بود. شرکت در این سخنرانیها برای هر دو جنس آزاد بود و مصداقی از تلاشهای وزیری برای ترویج فعالیتهای فرهنگ نزد زنان دانسته میشود. در سال ۱۳۰۵ هم کلاس دختران را در مدرسه عالی موسیقی راهاندازی کرد و کلوپ خانمها را نیز به راه انداخت. مدتی بعد مدرسههای موسیقی پسران و دختران به منطقه لالهزار تهران منتقل شدند؛ در این ساختمان جدید، مدرسه با سالن کنسرت تجهیز شده بود.
همچنین در سال ۱۳۰۴، رضا خان (که در آن زمان نخستوزیر بود) در یکی از کنسرتهای وزیری و گروهش شرکت کرد و از کار او بسیار خوشش آمد. وی از وزیری خواست که طرحی برای موسیقی به دربار ارسال کند، و وزیری در طرحش چند پیشنهاد ارائه کرد که عبارت بودند از: آموزش موسیقی در مدارس دولتی، آموزش موسیقی به بچههای یتیم (احتمالاً به این دلیل که این بچهها والدینی نداشتند که مانع از تعلیم موسیقی توسط آنان بشوند)، تأسیس یک تالار اپرا، و آموزش سرودهای فارسی به گروههای موسیقی نظامی به جای آموزش مارشهای غربی.
نزدیک شش دهه پیشتر شاخهای در دارالفنون برای آموزش موسیقی نظامی به ارتشیان تشکیل شده بود، و در سال ۱۲۹۷ از دارالفنون جدا شده بود و با نام «مدرسه موزیک» شناخته میشد. در سال ۱۳۰۷ ریاست مدرسه موزیک به وزیری محول شد و نام آن به «مدرسه موسیقی دولتی» تغییر یافت و به جای تمرکز بر موسیقی نظامی، مکانی برای آموزش موسیقی به همگان شد. چند سال بعد این مدرسه دولتی، با مدرسه عالی موسیقی که خود وزیری تأسیس کرده بود (و خصوصی بود) ادغام شدند و حاصل آن یک کنسرواتوار موسیقی بود که دورهای پنجساله ارائه میکرد که در انتهای آن هنرجویان مدرکی معادل پایان تحصیلات متوسطه دریافت میکردند. تعدادی از برجستهترین شاگردان پیشین وزیری، در این کنسرواتوار تدریس میکردند. همچنین در همین دوران وزیری به وزیر آموزش و پرورش دولت وقت پیشنهاد کرد که تئوری موسیقی و آواز جزو مفاد آموزشی دوران دبستان قرار بگیرد؛ این پیشنهاد اگر چه بلندپروازانه بود، اما چون با دیدگاه غربگرایانه رضاشاه سازگار بود مورد تأیید قرار گرفت اما نهایتاً به خاطر این که به تعداد کافی معلم برای آموزش این مباحث وجود نداشت فقط در چند مدرسه در تهران اجرا و سپس ملغی شد. در این دوره وزیری مجموعهای از سرودها برای اجرا در مدارس تهیه کرد؛ او این مجموعه را در ژانویه ۱۹۳۴ م. (دی ماه ۱۳۱۲ ه.ش) منتشر کرد، که مصادف بود با جشن هزارهای که دولت برای بزرگداشت فردوسی تدارک دیده بود، و اوج احساسات ملیگرایانه مردم. بسیاری از سرودهایی که وزیری برای مدرسه تهیه کرد برپایه نیز اشعاری از فردوسی بودند و خود وزیری نیز هدفش از ساخت این سرودها را تهییج احساس ملیگرایی و گسترش اخلاق عمومی توصیف کرده بود.
وزیری در مدتی که مشغول به تدریس در مدارس موسیقی بود، از اجرای موسیقی خارج از کنسرتهای کلوپ موزیکال پرهیز میکرد. در سال ۱۳۱۲ و در پی آن که وی از اجرای موسیقی همزمان با یک مراسم شام در دربار رضاشاه خودداری کرد، خانهنشین شد و به کار تحقیقی و دانشگاهی روی آورد. وزیری در همین سال رسالهای با عنوان «هارمونی موسیقی ربع پرده» نوشت و به واسطه آن صلاحیتش برای تدریس در دانشگاه تهران تأیید شد و به تدریس در دانشسرای عالی پرداخت. او در این مدت کتابهای مختلفی در زمینه عروض، تاریخ موسیقی، تلفیق شعر و موسیقی، آیین نمایش و زیباییشناسی تألیف کرد. همچنین مؤسسه باستانشناسی را تأسیس کرد که خود نیز تا پایان فعالیت دانشگاهیاش رئیس آن بود.
همزمان با جنگ جهانی دوم و به حکومت رسیدن محمدرضا پهلوی، وزیری نیز مجدداً به مناصب برجستهای گماشته شد. او ضمن حفظ مقام استادی دانشگاه، به ریاست اداره موسیقی کشور نیز منصوب شد و مدیریت بخش موسیقی رادیو تهران نیز به او تفویض گردید. همچنین مدرسه موزیک (که در این زمان نامش به «هنرستان عالی موسیقی» تغییر کرده بود) در هفت سال پیش از آن توسط غلامحسین مینباشیان اداره میشد و موسیقی ایرانی از برنامههای آموزشی آن حذف شده بود، اما وزیری در سال ۱۳۲۰ برای بار دوم به مدیریت این هنرستان گمارده شد و این تغییرات را واگردانی کرد و موسیقی و سازهای ایرانی را به این هنرستان بازگرداند. در سال ۱۳۲۴ او به ریاست اداره کل موسیقی کشور (در وزارت آموزش و پرورش) منصوب شد اما یک سال بعد از این منصب کنار گذاشته شد و پرویز محمود جای او را گرفت. در همین سال (۱۳۲۵) دوران مدیریت او بر هنرستان عالی موسیقی نیز خاتمه یافت.
وزیری همچنین بنیادی به نام «بنیاد وزیری» تأسیس کرد که هدف آن حفظ و انتشار آثار وزین موسیقی ایرانی از همه موسیقیدانها بود. این بنیاد که پس از درگذشت وزیری به فراموشی سپرده شده بود بعدها توسط کیوان ساکت احیا شد اما کماکان به دلیل نداشتن بودجه فعالیت مؤثری ندارد
ابداعات وزیری در موسیقی ایرانی
وزیری اولین کسی بود که در موسیقی ایرانی اعتدال مساوی را معرفی کرد و ترویج داد؛ در این روش، هر اکتاو به ۲۴ ربع پرده مساوی تقسیم میشود. این روش امکان ایجاد هارمونی در موسیقی را فراهم میکرد. او این دیدگاه را اولین بار در کتاب دستور تار بهطور مختصر شرح داد و سپس در کتاب موسیقی نظری بهطور مفصلتری توضیح داد. وزیری همچنین دو علامت عَرَضی جدید برای نتنویسی موسیقی ایرانی ابداع کرد که آنها را سُری و کُرُن نامید؛ اولی زیرایی یک نت را یک ربع پرده بالاتر میبرد و دومی آن را یک ربع پرده پایین میآورد.
سبک موسیقی وزیری نیز، که در آن از پرشهای غیر معمول، هارمونیهای سه یا چهارصدایی، و فواصل کروماتیک که در موسیقی ایرانی معمول نبود استفاده میکرد، مورد نقد بود و توسط موسیقیدانان سنتی «بیگانه» تلقی میشد
شاگردان وزیری
علینقی وزیری شاگردانی را تربیت کرد که چندی از آنها در موسیقی ایران نامدار گشتند، از جمله: ابوالحسن صبا، روح اله خالقی، موسی معروفی، جواد معروفی، حسین سنجری، حشمت سنجری،عبدالعلی وزیری،علیمحمد خادم میثاق، حسینعلی ملاح و احمد فروتن راد. او با دعوت از برخی هنرمندان همدورهاش (نظیر علی دشتی، علیاکبر دهخدا، غلامرضا رشید یاسمی، بدیعالزمان فروزانفر و سید حسن تقیزاده) یک «آکادمی هنرهای زیبا» تأسیس کرد که هدفش جمعآوری فرهنگی از واژگان موسیقایی بود و به عقیده برخی پیشزمینهای شد برای تشکیل فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
منتقدان وزیری تقریباً همرأی هستند که وزیری تأثیراتی ماندگار بر موسیقی ایرانی گذاشت. محمود خوشنام، موسیقیشناس ایرانی، از وزیری با لفظ «نیمای موسیقی ایران» (اشاره به نیما یوشیج، خالق شعر نوی فارسی که تحولی اساسی در ادبیات فارسی ایجاد کرد) یاد کردهاست. با این حال، دیدگاههای وزیری در برهههای زمانی مختلف مورد نکوهش منتقدان نیز قرار گرفتهاست.
آثار مکتوب
• دستور تار و تعلیمات موسیقی، ۱۹۲۲ میلادی، برلین
• موسیقی نظری در سه جلد برای دوره متوسطه، ۱۳۱۳، تهران
• نظری مفصل به موسیقی غربی و آکوردشناسی، ۱۳۱۳، تهران
• آرمنی موسیقی ربعپردهای، ۱۳۱۴، تهران
• دستور ویولن برای دوره مقدماتی، ۱۳۱۵، تهران
• دستور ویولن شامل آوازهای ایرانی، ۱۳۱۵، تهران
• سرودهای مدارس از پندهای سعدی۱۳۱۶، تهران
• سه پیشاهنگ، ۱۳۱۶، تهران
• خواندنیهای کودکان، ۱۳۲۶، تهران
• مرال جنگل، ۱۳۲۸، تهران
• زیباشناسی در هنر و طبیعت، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۲۹
• زیباشناسی تحلیلی اثر پی یر گاستالا، ترجمه توسط وزیری، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۲۶
• تاریخ عمومی هنرهای مصور، چاپ دانشگاه تهران، ۱۳۴۶
آثار صوتی
• مارش ظفر، مارش لشکر جنوب، مارش ایران، مارش اصفهان، بندباز، دخترک ژولیده، ژیمناستیک موزیکال، حاضرباش، رقص دختر من، والس دو نامزد، سمفونی شوم، سمفونی نفت
• سرود ورزشکاران، سرود ای وطن، سرود پاینده ایران، مارش حرکت، سرود مهر ایران، سرود خاک ایران، و چند سرود برای مدارس
• ترانهها شامل وصال دوست، مشتاق و پریشان، حسن عهد، اهل دل، کنار گلزار، اسرار عشق، موسم گل، راه وصال، صحبت دل، بهار، سوز من، بسته دام، ره عشق، پاداش، جدایی، دو بلبل
• ترانههای کودکانه (شامل گنجشک محبوس، کودک یتیم، مادر، تاتی تاتی
• آثار غنایی (شامل خریدار تو، گوشه نشین، شکایت نی، نیم شب، دلتنگ، دو عاشق، ناامید، و
• چند اثر دیگر روی اشعاری از سعدی، مولوی، حافظ و حسین گلگلاب
آثار نمایشی
• اُپرت گلرخ
• اُپرت شوهر بدگمان
• اُپرت دایی کچل
• آثار درام شامل دختر ناکام، جدایی، کودک یتیم
• نمایشنامهها شامل تشک پر قو، خانم خوابند
• پانتومیمها دزدی بوسه و لاسیها