غلامحسین درویش
درویشخان
درویشخان با نام اصلی غلامحسین درویش (۱۲۵۱ –۱۳۰۵ تهران) از هنرمندان نامی و استادان موسیقی سنتی ایرانی در اواخر دوره قاجاریان است. درویشخان سهتار را از آقاحسینقلی فرا گرفت.
پدر درویشخان که کمی با موسیقی آشنا بود و سهتار مینواخت، او را در ده سالگی به شعبه موسیقی مدرسه نظام، وابسته به دارالفنون سپرد که به سرپرستی موسیو لومر ایجاد شده بود. او در دارالفنون به فراگیری خط موسیقی و نواختن شیپور و طبل کوچک مشغول و با موسیقی اروپایی آشنا شد. او بعدها طبّال (نوازنده ی طبل) گروه موسیقی داماد ناصرالدین شاه (ملیجک دوم) شد. در زمان تحصیل، متوجه یکنواخت بودن موسیقی ایرانی شد. به این جهت، آواز را که تا آن زمان بدون ضرب و طولانی بود، خلاصه و به صورت ضربی درآورده و از ضربآهنگهای تازه و گاه برگرفته از موسیقی اروپایی استفاده کرد. او به «درآمد» که پیش از آواز نواخته میشد قطعه ضربی دیگری به نام «پیشدرآمد» افزود.
درویشخان در ساختن قطعات ضربی به خصوص پیشدرآمد و رِنگ دارای ابتکار خاصی بود. دو سفر به لندن و تفلیس، به همراه حسین طاهرزاده، عبدالله دوامی، ابوالحسن اقبالآذر و مشیر همایون شهردار باعث آشنایی بیشتر با آهنگهای غربی و افزایش میل او به نوآوری و آفرینش قطعات تازه و دلپذیری شد که ساختار ضربآهنگ آنها در موسیقی ایران سابقه نداشت. او نام این قطعات را والس، مارش و پولکا نهاد. این کار باعث ایجاد فضای تازه در موسیقی ایران و دعوت کمپانیهای صفحه پرکنی خارجی از هنرمندان برای ضبط خواندهها و نواختههایشان به اروپا شد. درویش در نواختن تارنیز دست داشت. تا آن زمان تار دارای پنج سیم (دو سیم سفید، دوسیم زرد، و یک سیم بم) بود. اما با نگاه به سهتار به فکر افتاد سیم دیگری به تار بیفزاید و از آن هنگام تار دارای شش سیم شد.
رویش خان شاگردان بسیاری ترتیب کرد. هر یک از شاگردانش که دوره ی درس او را به انتها میرسانید نشان "تبرزین طلایی" دریافت میکرد.