• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026

آموزش تار در کرج

آموزش سه تار در کرج

آموزش تار و سه تار در کرج، آموزشگاه موسیقی سرنا بهترین آموزشگاه سازهای ایرانی در کرج می باشد ، در این آموزشگاه استادان مجرب و حرفه ای امر آموزش را به عهده دارند از جمله آموزش سازهای ایرانی می توان به آموزش تار و سه تا در کرج اشاره کرد که توسط این مجموعه آموزش داده می شود. 



آموزش سه تار در کرج سه ‌تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست نواخته می‌شود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنز است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده‌اند. سه‌تار دارای ۲۸ پردهٔ قابل حرکت از جنس روده‌ی حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است و گستره صوتی آن از هنگام بم دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است.  سه‌تار پیشترهم‌ خانواده با سازهایی چون دوتار و تنبور بوده‌ است و امروزه به تار بسیار نزدیکتر است. در موسیقی دستگاهی ایران استفاده از سه‌تار بسیار رواج دارد، گرچه بیشتر برای تک‌نوازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز برای هر دستگاه کوک ویژه‌ای دارد ولی فاصلهٔ چهارم یا پنجم پایین رونده معمولاً بین سیم‌های اول و دوم ثابت است.

استادان تار و سه تار در آموزشگاه موسیقی سرنا در کرج

عیسی غفاری

مدرس تار و سه تار

شیدا دباغی

مدرس تار و سه تار

برگزاری رسیتال تار و سه تار در کرج

برگزاری رسیتال تار و سه تار در کرج، مجموعه سرنا در طی سال فعالیت خود برنامه های متعددی را جهت ارتقا سطح هنری هنرجویان خود ارئه می دهد که ازجمله میتوان به برگزاری رسیتالهایی منظم در هر ماه، اجرای کنسرت بزرگ هنرجویی در بهترین سالنها همراه با گروه های متعدد در ژانر های متفاوت و در تمامی سنین اشاره کرد. که برگزاری تار و سه تار را هم شامل می شود که در ذیل برخی از عکسهای رستیال های برگزار شده را مشاهده می نمایی: 

آموزش تار و سه تار در کرج

آموزش تار در کرج

تار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ سازشناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است. بنابر روایتی تار از زمان فارابی (حدود سال ۲۶۰ هجری – سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته‌است.
نواختن این ساز در دورهٔ زندیه در شیراز متداول و مرسوم بوده‌است. با این همه، نام نوازندهٔ مشخصی از این ساز در منابع دوره زندیه دیده نمی‌شود و از این‌رو، احتمالاً این ساز در آن دوره نام دیگری داشته‌است. ساز تار با شمایل و مشخصات کنونی (کاسه و نقاره شبیه به دل روبروی هم، با دسته‌ای متصل دارای ۶ سیم از زمان قاجار دیده شده‌است. 
مرتضی حنانه (استاد موسیقی ایرانی) در کتاب گامهای گمشده، تار را ساز ملی ایرانیان می‌داند و مرحوم روح‌الله خالقی (استاد موسیقی ایرانی) در کتاب سرگذشت موسیقی می‌گوید: ساز (تار) بهمراه نام سازهایی دیگر در شعر فرخی سیستانی شاعر ایرانی (۳۷۰–۴۲۹) ذکر شده‌است 

هر روز یکی دولت و هر روز یکی غژ            هر روز یکی نزهت و هر روز یکی تار

ساز تار ساخته و پرداخته ذوق ایرانی است (منحنی و قوس‌هایی که در ساخت تار دیده می‌شود در خوشنویسی و نقاشی و مینیاتور و معماری ایرانی جاری و ساری است) و طی سالهای متمادی کامل و کاملتر گشته‌است. آخرین اصلاحات توسط درویش خان استاد موسیقی ایرانی(۱۲۵۱تهران_۲ آذر ۱۳۰۵تهران) با افزودن سیم ششم جهت تکمیل و وسعت دامنه صوتی تار انجام پذیرفته‌است. تار دارای ۲۸ پرده است (یعنی کمتر از سه اکتاو). آخرین الگوی منحصربه‌فرد ساخت تار نیز متعلق به سازگر مشهور ایرانی استاد یحیی دوم (۱۲۵۴–۱۳۱۰ه‍.ش) می‌باشد چه به لحاظ شاخص فنی و چه از لحاظ ذوقی همچنان که گره چوب را به شکل متقارن روی کاسه تار (در اصطلاح چهار گل) طراحی می‌نموده‌است. جنس چوب کاسه تار از درخت توت، دسته آن گردو می‌باشد.

آموزش سه تار در کرج           آموزش تار در کرج

نوارندگان سه تار

نوازندگان سه‌تار برای اجرای آن، در حالت نشسته روی زمین یا صندلی، کاسهٔ ساز را به صورت مورب و با زاویه ۴۵ درجه روی ران راست قرار داده و با سر انگشتان دست چپ روی پرده‌ها (دستان‌ها) ی روی دستهٔ سه‌تار حرکت می‌کنند و با انگشت اشارهٔ دست راست خود به سیم‌ها ضربه می‌زنند. معمولاً برای نوازندگی فقط انگشتان اشاره، میانی، حلقه و در بعضی موارد انگشت کوچک دست چپ استفاده می‌شوند اما در آثار استادان، استفاده از انگشت شست برای پرده‌گیری روی سیم بم نیز کاربرد دارد. در حین نوازندگی سه‌تار، می‌توان با زخمه‌زدن نزدیک به خرک، صدا را کمی زبر و خشن کرد؛ و با انجام این کار نزدیک به گلوی ساز، صدایی نرم و ملایم و اصطلاحاً پخته‌تر تولید می‌شود.

 

در ساخت ساز سه‌تار از چوب (معمولاً گردو و توت و افرا) برای بدنه، و (توت) برای صفحه و (گردو) برای دسته و از فلز (برنز و فولاد) برای سیم‌ها و از استخوان برای تزئینات دسته، شیطانک و گاهی اوقات سیم‌گیر استفاده می‌شود.

آموزش تار در کرج

کلاس خصوصی تار کرج

آموزش خصوصی تار در کرج

کلاس آموزش تار در کرج

آموزش خصوصی سه تار در کرج

کلاس آموزش سه تار در کرج

نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 6
مهسا
|
1401/03/17 - 12:54
0
0
سلام . آموزش تار وستار چه روز هایی هست ؟؟؟
پاسخ ها
آکادمی موسیقی سرنا
|
1401/03/30 - 16:12
درود 
روزهای شنبه، سه شنبه در آکادمی موسیقی سرنا
ن. مهرابی
|
1401/02/10 - 23:36
0
0
سلام کلاسهای خانم دباغی به چه صورته؟شرایط ثبت نام میفرمایید
پاسخ ها
آکادمی موسیقی سرنا
|
1401/03/06 - 22:05
درود به شما
ایشان روزهای شنبه در آکادمی حضور دارند 
با حضور دز آموزشگاه و پر کردن فرم ثبت نام میتوانید وقتی را با منشی هماهنگ کرده و کلاسهای خود را با ایشان شروع کنید
ن.یاسری
|
1400/12/28 - 19:17
0
0
سلام مدرسهای خوبی دارین برای ساز تار و سه تار ولی ای کاش همه روزها میتونستن حضور داشته باشن.متاسفانه روزهایی که هستن من نمیتونم بخاطر شغلم بیام
پاسخ ها
آکادمی موسیقی سرنا
|
1401/01/09 - 16:27
درود به شما هنردوست گرامی
تشکر میکنیم از لطف شما
قصد ما در آکادمی موسیقی سرنا بالا بودن کیفیت و رسیدن به استانداردهای تدریس میباشد و تمام تلاش خود را در این راه انجام میدهیم
متاسفانه هنوز امکان همه روز مهیا نشده ولی 4 روز در هفته مدرس وجود دارد که قطعا در سال جدید بیشتر هم خواهد شد.
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد*