- صفحه اصلی
- هارمونی در آهنگ سازی
هارمونی در آهنگ سازی :
آموزشگاه موسیقی سرنا با مدیریت استاد سید مصطفی موسوی در تدریس شاخه های مختلف آهنگ سازی آماده پذیرش هنرجویان عزیز می باشد.
هارمونی در لغت به معنی «تناسب» می باشد. از نظرِ ریشهای هارمونی به معنای وحدت و هماهنگی است و بیانگرِ یگانگی در اجزا و تشکیل یک واحدِ کل است. هارمونی فرایندی از ترکیبِ صداهای فردی است که با شنیدن همرمانِ آنها تحلیل میشود. مفهوم هارمونی بهطور معمول با شنیدن همزمان بسامد، وسعت صوتی، رنگ صدا، نتها یا آکورد رخ میدهد. در موسیقی قرون وسطی، برداشت از هارمونی مربوط به دوصدا از حرکت موازیِ بخشها به فاصلهٔ چهارم یا پنجم بود و در دورهٔ رنسانس برای سهصدا تغییر یافت. با توسعهٔ موسیقی پولیفونیک، ترکیب و استفاده از فواصل سوم و ششم نیز رواج یافت و دانش کنترپوان در دورهٔ باروک به اوج شکوفایی رسید و منجر به پیدایش هارمونی شد. در این دوره، «ژان فیلیپ رامو» آهنگساز و موسیقیشناس فرانسوی نخستین کسی بود که رسالهٔ هارمونی را به نگارش درآورد.
علم هماهنگی یا هارمونی، اغلب به جنبهٔ عمودی موسیقی اشاره دارد و متمایز از حرکتِ افقی و ملودیک است. نقطهٔ مقابلِ آن کنترپوان قرار دارد که رابطهٔ بین خطوطِ ملودیک و چندصدایی مستقل را بیان میکند و گاهی تفاوت آن را با هارمونی مشخص میکند. در موسیقی پاپ و جاز، آکوردها توسط پایهٔ آن نامگذاری میشوند، بهاضافهٔ اصطلاحات و علائمی که ویژگیهای آکورد را نشان میدهد. در بسیاری از انواعِ موسیقی مانند: موسیقی باروک، رومانتیک، مدرن و جاز، با اضافه کردنِ صداهای تنشزا، باعث تقویت آکورد شده که فاصلهای «ناخوشایند» نسبت به نتِ باس دارد. در «دوران قواعد مشترک» این صداها میبایست طبق قواعدی تهیه و حل شوند تا گوش بتواند تعادل بین تنش و سپس آرامش را در آن لحظه احساس کند.
به صورت خلاصه می توان گفت علم هارمونی علمی است که به چگونگی ترکیب آکوردها با یک ملودی و یا یک قطعه و ساخت آکورد برای یک خط ملودی می پردازد.برای آموختن آهنگسازی ابتدا لازم است با علم هارمونی و نحوه نوشتن و اجرای آکورد های آشنا شوید.
آکورد:
به اجرای همزمانِ چند صدا یا نُت گفته میشود. آکوردها به منظور ایجاد هماهنگی و تقویت ملودی استفاده میشوند و برای هر کدام از آنها «نقش» و درجهٔ ویژهای در گام موسیقی در نظر گرفته میشود تا به همراه «صداهای فرعی» و «نتهای زینت»، قویترین و همخوانترین هارمونی ایجاد گردد. سیر تحولِ «چندصدایی» به موسیقی قرون وسطی و کلیسایی برمیگردد. در آن زمان موسیقی «یکصدایی» به «دوصدایی» و سپس صداهای بیشتری در طی قرون به آن اضافه شد و در نهایت به قواعدی رسیدند و نام آن را کنترپوان نهادند. با پیشرفت تکنیکهای کنترپوانتیک که حرکت افقی صداها را در نظر داشت، دانش هارمونی شکل گرفت که به حرکت عمودی و به تکنیکهای وصل آکورد میپرداخت. آکوردها و شیوهٔ وصل آنها در پی تحول و تکامل هارمونی دچار تغییرات و تکنیکهای جدیدی در گامهای دیاتونیک و کروماتیک شدند. در موسیقی قرن بیستم، کاربرد آکورد در هارمونی با تغییرات بنیادی همراه شد و مکاتب جدیدی در موسیقی مدرن به وجود آمد.
آموزشگاه موسیقی سرنا
آموزشگاه آهنگ سازی
آکورد پیانو
یادگیری آکورد