• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026

تمرین های مهمی که قبل از شروع نوازندگی باید انجام دهید

تمرین های مهمی که قبل از شروع نوازندگی باید انجام دهید
برنامه ریزی در یادگیری و نحوه تمرین درست نوازندگی یکی از مهمترین عوامل یادگیری برای هر سازی است که در شروع کار بهتر است در نظر گرفته شود. استفاده درست از زمان به هنگام تمرین ساز، از مهمترین عواملی است که پیشرفت شما را در نوازندگی اثربخش تر می کند.
پروفسور جری کوکر از موسیقی دانان برزگ و نوازنده توانای ساکسیفون، استاد دانشگاه و همچنین نویسنده بیش از ۲۰ کتاب در زمینه موسیقی جاز در ارتباط با روشهای تمرین کردن موسیقی نظریاتی مفیدی دارد که در اینجا به نکات مهم آن اشاره می کنیم:
پروفسور جری کوکر معتقد است که هنرآموز برای موفقیت باید تمرین منظم داشته باشد و حداقل روزی ۷۵ دقیقه تمرین کند، شاید بگویید شما بیشتر از 75 دقیقه در روز تمرین می کنید ولی نکته اینجاست که اثربخشی لازم از زمان صرف شده را نمی بریم.
 
پروفسور جری کوکر
پروفسور جری کوکر

 توصیه ما برای برای تمرین پربارتر:

•    به مدت ۱۵ دقیقه تمرین گام و آریژ انجام دهید.
•    ابتدا برای اینکه وارد دنیای موسیقی شوید به مدت ۵ دقیقه یک ملودی آرام را که دوست دارید تمرین کنید.
•    به مدت ۱۰ دقیقه تمرین الگوهای ملودیک یا Riff انجام دهید.
•    به مدت ۵ دقیقه روی ملودی های جدید با آکوردها Improvise کنید.
•    برای مدت ۱۵ دقیقه روی در آوردن ملودی از روی نوار یا CD کار کنید به اینکار Transcription گفته می شود.
•    به مدت ۱۰ دقیقه روی نقطه ضعف های جدی خود کار کنید. مثلأ اگر در بعضی از گام ها ضعف دارید یا با سرعت های زیاد مشکل دارید به آنها بپردازید.
•    برای مدت ۱۵ دقیقه نیز وقت خود را صرف یاد گیری یک آهنگ جدید بکنید که شامل ملودی و تحلیل هارمونی باشد.

نکات مهمی که یک نوازنده بهتر است رعایت نماید:

-    قبل از تمرین ساز سعی کنید دستتان را گرم کنید. در آغاز تمرین قطعه ای سخت و یا تکنیکال را اجرا نکنید، در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث میشود تا فشار زیادی بر عضلات وارد شود و حتی کشیدگی هایی در عضله ایجاد نماید؛ یکی از روش های بسیار خوب اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین میباشد و سپس اجرای قطعه ای ساده برای شروع تمرین را انتخاب کنید.
گرم کردن انگشتان 

-     یکی از اشتباهاتی که هنرجویان و نوازندگان ممکن است انجام دهند این است که به یکباره دست از تمرین میکشند و به سراغ کار دیگری میروند در حالیکه بهتر است ابتدا و انتهای تمریناتتان را مشخص نماییم و در انتها نیز سعی نکنیم تمرین را با اجرای قطعات تکنیکی و سرعتی به پایان برسانیم، بهتر است بگذاریم انگشتان به حالت آرامش قبل از شروع تمرین باز گردد، پس با اجرای قطعه ای ملایم مانند حالت آندانته یا آداجیو تمرین را پایان دهیم.
-    علاوه بر نکات قبل توجه کنیم که یک نوازنده حرفه ای به دستان خود اهمیت بسزایی میدهد، پس ما هم حرفه ای فکر می کنیم و حرفه ای ساز می زنیم و حتما قبل از شروع تمرین با ساز مقداری تمرین کششی انجام دهیم و سعی کنیم تا با نرمش و ماساز انگشتان، آنها را برای تمرین آماده سازیم.
-    بعد از هر تمرین سختی و یا در دوره زمانی مشخصی مثلا ۱۵ دقیقه از جای خود بلند شویم و برای چند دقیقه کوتاه تمرینات کششی را انجام دهیم و با تنفس عمیق انرژی تازه ای را به خود منتقل نماییم. یکی از نکاتی که بسیاری از هنرجویان فراموش میکنند، تنفس در طول قطعه است! سعی کنیم تا با کمک استاد خود یاد بگیریم تا در چه زمان هایی و در چه قسمتهایی باید تنفس نمایید، این نکته در قطعاتی با سرعت بالا و در مدت زمان زیاد، اثرات خود را نشان میدهد و خستگی زیادی را به ارمغان می آورد. آسیب دیدگی تنها احساس درد در عضلات نمیباشد بلکه خستگی ناشی از عدم تنفس صحیح در هنگام نواختن نیز جزو صدماتی میباشد که در طولانی مدت عوارض بدی را بر بدن شما میگذارد.
-    پس از پایان تمرینات نیز با یک سری تمرینات کششی سعی نمایید تا از فشاری که بر روی عضلات آمده بکاهید. استفاده از آب گرم و ماساژ انگشتان یکی از روشهای بسیار خوب برای این کار میباشد.
-    یکی از عادتهای بد در نوازندگی اینست که وقتی معین را برای تمرینات خود اختصاص ندهیم و بدتر از آن اینکه هر چند ساعات یکبار تمرین کوتاهی را با شدت زیاد بر روی ساز انجام دهیم و دوباره به سراغ کارهای دیگر برویم و این کار را در طول زمان چندین بار تکرار کنیم. جدا از نرسیدن به پیشرفتی مناسب در نوازندگی عضلات و بدن نیز در برابر این نوع تمرین واکنش نشان میدهند که خود آسیب پذیری را بالا میبرد.
-    تمرین تنها فیزیکی نیست بجای اینکه تنها با عضلات ساز بزنیم قبل از شروع هر تمرینی چه گام و چه قطعه با نگاه کردن به نت قطعه مورد نظر، ذهن خود را برای تمرین آماده سازیم. با تمرینات ذهنی میتوانیم با فشار کمتر و بازدهی بالاتر از تمرینات خود استفاده ببریم بسیاری از نوازندگان مشهور بوده اند که به دلیل این فشار بیش از حد دیگر از نواختن ساز عاجز مانده اند پس رسیدگی به جسم را فراموش نکنیم.
به گفته بسیاری از ویرتوزهای معاصر مانند گلن گولد، تاثیری که یک ساعت تمرین ذهنی بر روی مهارت نواختن ساز دارد بیش از ساعتها تمرین فیزیکی است.
 
-    از تمرین کردن لذت ببرید. تمرین تنها ایجاد صداهایی گوشخراش و بی معنا نیست بلکه باید سعی کنیم تا تمرینات خود را متنوع سازید و در هنگام اجرا با لبخند و بدون هر گونه تنش خاصی در عضلات فک و چهره به تمرین بپردازیم.
 
موسیقی و شادی
 
-    نوازنده حرفه ای کسی است که حتی در زمانی که اشتباه میکند طوری با مخاطب رفتار کند که هیچ اتفاقی نیافتاده است و با آرامش خاصی کار خود را ادامه دهد. اشتباه در اجرا یکی از نکات و یا فراموشی چیز عجیب و غیرقابل تحملی نیست و بسیاری از برجسته ترین نوازندگان دنیا نیز در اجراهای خود اشتباهاتی را صورت میدهند اما فرق آنان با دیگر نوازندگان در نحوه برخود با این مساله است. یکی از شیوه های رفع این مشکل (اخم کردن و یا بهم فشار دادن دندان) این است که در هنگام نواختن دهانتان را باز نگه دارید؛ شاید کمی عجیب باشید اما روشی کاملا کاربردی و علمی میباشد و جدا از آن کمک زیادی به بهبودی وضعیت تنفسی است.  البته از تکنیک های پیشگیری کننده و آرامش دهنده نیز می توان استفاده کرد مانند تکنیک های موزیک کینزولوژی – تکنیک های الکساندر و یوگا و یا تای چی بسیار موثر میباشد.
 
 
تمرین موسیقی

-     ورزش را فراموش نکنیم ورزشهایی از قبیل دوچرخه سواری و شنا و کوه پیمایی بسیار مفید است. اما ورزشهایی چون بدنسازی بدلیل بر هم زدن تعادل و بالانس میان عضلات انگشتان برای نوازنده سازهایی مانند گیتار و پیانو مناسب نیست بلکه ورزشهای هوازی (آیروبیک) بدلیل بالا بردن گردش خون و افزایش میزان تنفس بسیار مناسبتر میباشد.
-    مهمترین نکته در تمرین و بطور کل در نوازندگی داشتن هدف میباشد. برای تمرین هر قطعه و هر اتود و هر گامی هدف و نکاتی که از آن میخواهید را مشخص نمایید. تمرینات بر حسب عادت و یا اجبار بیشترین آسیب ذهنی را وارد می کند.
 
هدفمندی تمرین موسیقی

-    و اما نکته اخر: به هیچ وجه به این فکر نکنیم که نمی خواهیم یک نوازنده حرفه ای باشیم و اگر امروز تنها برای ساعاتی کوتاه تمرین میکنیم احتیاجی به رعایت این مسائل نیست. رعایت این نکات شرط اول نواختن هر سازیست.
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد*