• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026

مرور تاریخی بر موسیقی کرال

تاریخچه آواز جمعی

خاستگاه موسیقی کُرال را  دقیقا نمی‌توان تعیین کرد زیرا از همان ابتدا انسانها در کنار هم برای جشن ها و آیین های مذهبی و سنتی آواز میخواندن اما میتوان گفت ریشه در فرهنگ و آیین های باستانی دارد. چرا که آوازخوانی در گروه‌های بزرگ بسیار در فرهنگ‌های کهن رواج داشته‌است. از این جمله می‌توان به آواز تک‌بخشی یا «اُنیسون» اشاره کرد که در یونان باستان رایج بوده یا آوازهای چندبخشی همانند آنچه در موسیقی کُرال معاصر اروپا دیده می‌شود که بر اساس قوانین هارمونی نوشته شده‌اند.
قدیمی‌ترین رپرتوار کُرال ثبت شده خالی از ابهام که تا به امروز حفظ شده، از یونان باستان است. کامل‌ترین آثار به‌جامانده از آن دوره، سرودهای مذهبی دلفی از قرن دوم و سرودهای مذهبی Mesomedes از قرن دوم هستند. از موسیقی نمایش‌های رومی، فِرازی موسیقایی بر روی تک‌خطی از نمایش‌نامه هکیرا نوشته تِرِنس در قرن هجدهم پدیدار شد.
 موسیقی کرال

موسیقی قرون وسطی

سرودهای گرگوریانی به همراه انواع اندک دیگری از سرودهایی که بعداً توسط کلیسای کاتولیک رده‌بندی (و یا گاهی توقیف) شدند، از قدیمی‌ترین قطعات موسیقی نت‌نویسی‌شده اروپای غربی است. آواز اونیسون در گروه کر، سنتی است که از حدود اواسط دوران زندگی سن اَمبروز(قرن چهارم تا پاپ گرگوری کبیر قرن ششم) آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته‌است. در اواخر قرون وسطی، نوع جدیدی از خواندن با نام اُرگانوم پدید آمد. این شیوه که شامل چندین بخش ملودیک بود، نقشی اصلی در برخی مناسبت‌ها را بازی می‌کرد،اگرچه در ابتدا این اثر پُلی‌فونیک تنها توسط سولیست‌ها خوانده می‌شد. پیشرفت‌های بعدی این تکنیک به ایجاد فرم‌هایی چون کلاوزوله، کندکتوس و موتت شد.
 موسیقی کرال

موسیقی رنسانس

در این دوره هنوز کلیسا نقش خود را در موسیقی از دست نداده و همچنان گروه های آوازی در کلیسا فعالیت میکنند.محدوده صوتی باس در این دوره به گروه های صوتی اضافه میشود و همچنان تقلید(ایمیتاسیون) میان خط های آوازی بسیار متداول است.
موسیقی این دوران نیازی به ساز نداشت(اگر هم سازی وجود دارد خطوط آوازی را همراهی میکند) برای همین این دوره را عصر زرین موسیقی کرال«آکاپلا» مینامند.بافت موسیقی عمدتا پلی فونیک(چند صدایی) میباشد. 
از آهنگسازان مشهورتر این دوره می‌توان به:  دوفای ، ژوسکن دِ‌پره ، جووانی پیرلوئیجی دا پالسترینا و  ویلیام برد یاد کرد.
سراسر این دوران، صدها مَس و موتت (همچنین فرم‌های گوناگون دیگری) برای گروه‌های کر آکاپلا تصنیف شد. قطعات کرال، افتخارات پُلی‌فونی دوره رنسانس به حساب می‌آمدند که توسط گروه‌های کر ممتاز و ورزیده، در سراسر اروپا به اجرا درمی‌آمدند.
فرمی مهم از موسیقی غیر مذهبی که اغلب مضمون های عاشقانه و داستان های اساطیری دارند بوجود می آید که «مادریگال» نام دارد و اثری برای چندین تک خوان و مبتنی بر اشعار کوتاه است.
کانداکتوس هم قطعه ایی آوازی که بصورت کرال برای همراهی با صدای مبلغ مذهبی(کشیش) خوانده میشد.

موسیقی باروک

 موسیقی کرال

این اصطلاح از دوره پیدایش اُپرا شروع و با درگذشت  یوهان سباستین باخ به اتمام میرسد. دوره باروک در موسیقی، با رشد و پیشرفت باس شماره‌ای،به همراه دست‌آوردهای چشمگیر در قلمرو موسیقی آوازی سولو مانند مونودی‌های انجمن فلورنتین کامراتا و اپرا شکل گرفت. این حرکت نو در حقیقت توسعه روال همراهی موسیقی کرال با ارگ بود که از پیش پایه نهاده شده بود.
مُنودی:خطی آوازی که توسط یک خط سازی در منطقه باس حمایت میشود.
اُپرا یا آپرا آمیزه‌ای از موسیقی و نمایش است تا حقیقت به تصویر کشیده شود. از این رو برای خلق آثار اپرایی باید در دو بخش موسیقی و نمایش عالم بود تا پدیده‌ای درخور تحسین ایجاد کرد. اگرچه سازندهٔ نخستین اپرای تاریخ موسیقی جاکوپو پری است، اما کسی که اپرا را به معنای واقعی کلمه بنیان گذاشت کلودیو مونته‌وردی بود.
اُپرا مجموعه‌ای است از هنرهای مختلف: موسیقی، ادبیات، فن بازیگری، طراحی صحنه، دکور و کارگردانی. صحنه آرایی اپراهای باروک غالباً با هدف القای احساس عظمت و جلب توجه به تزیینات پر زرق و برق معماری باروک بود.
در این میان سبک جدید کنسرتاتوی آوازی پدید آمد که در آن صداها و سازها با یکدیگر ترکیب می‌شدند. شاید بتوان سرچشمه آن را در موسیقی پُلی‌کرال مکتب ونیزی جستجو کرد
باید به خاطر داشت که گروه‌های کر این زمان معمولاً بسیار کوچک بودند و می‌شد خوانندگان را از نظر مناسب بودن برای خواندن در کلیسا یا موسیقی‌های مجلسی دسته‌بندی کرد. اسناد موجود نشان می‌دهند مونته‌وردی که خود یک خواننده نیز بود.
رسیتاتیو: موسیقی بصورت نیمه آوازی و گفتار گونه که در اُپرا بسیار استفاده میشود.
آریا: قطعه ای آوازی که بوسیله آن اتفاقات نمایش به تصویر کشیده میشود و ریتم خود را از رقص وام میگیرد.
اُراتوریو: فرم مهم آوازی که بر اساس یک داستان مذهبی شکل میگیرد و متشکل از رسیتاتیو ، آریا و بخش های آوازی دیگر میباشد.
کانتات: قطعاتی برای خواننده سلو و گروه کر به همراهی ارکستر و شبیه اوراتوریو