• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026

ساخت گیتار

در زمان حکومت اسلام در اسپانیا، این ساز توسط زریاب دارابگردی و چند تن از شاگردانش به اندلس برده شد. در آن زمان به گیتار، کیتارا یا قیتارا می گفتند. در واقع وجود پسوند تار در نام گیتار می تواند موید این باشد که گیتارسازی ایرانی است.

ساخت گیتار

زریاب در ابتدا در اسپانیا شروع به آموزش گیتار کرد و مدرسه موسیقی خود را در زمان عباسیان در آندلس بنا کرد.
مادر تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آن ها یاد کردیم یک کمان موسیقی است که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بوده است که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد می شده و این صدا به وسیله یک تقویت کننده صوت که به آن متصل بوده تقویت می شده است. ازآنجاکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد می کرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازه های کوتاه تر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده است.

مقاله مرتبط: معرفی کامل ساز گیتار

افزوده شدن تعداد این سیم ها و اضافه شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی (Harp Arquee) گردید. در نتیجه سازی شکل گرفته از مجموعه ای از سیم ها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیم هایی به طول مساوی کار گذاشته شده بود. یونانی ها دو نوع لیر داشتند، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا.افزوده شدن تعداد این سیم ها و اضافه شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی (Harp Arquee) گردید. در نتیجه سازی شکل گرفته از مجموعه ای از سیم ها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیم هایی به طول مساوی کار گذاشته شده بود. یونانی ها دو نوع لیر داشتند، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا.

همان طور که در عکس ملاحظه می کنید، گونه های مختلف گیتار ممکن است شامل اجزای متفاوتی باشند، یا شکل اجزاء یا جنس آن ها با هم فرق داشته باشند. اما نهایتاً اجزای موجود در همه انواع گیتارها همین ها هستند.
 

اجزای ساز گیتار

ساختمان گیتار
 
1.سر دسته
2.رک
3.د (برای کوک کردن ساز)
4.رت (Fret)
5.russ Rod (پیچی که برای تنظیم انحنای دسته به کار می رود)
6.nlays (تزییناتی که نقش راهنما را دارند و معمولاً پشت فرت های ۳ ۵ ۷ ۹ ۱۲ ۱۵ ۱۷ ۱۹ ۲۱ ۲۴ قرار می گیرند)
7.سته
8.اشنه (اتصال بدنه با دسته)
9.دنه
10.پیکاپ ها (pickups)
11.قسمت های مربوط به مدار الکتریکی (تنظیمات ولوم و تن صدا)
12.خرک پایینی (Bridge)
13.صفحه پیک گارد (گاهی برای مخفی کردن مدارها و گاهی صرفاً برای جلوگیری از خش دار شدن رنگ بدنه در اثر برخورد پیک به مرور زمان)
14.صفحهٔ پشتی
15.صفحهٔ جلویی
16.قسمت های جانبی
17.دریچه خروج صدا (معمولاً دارای تزییناتی به نام rosset)
18.سیم ها
19.saddle (تنظیم کننده ارتفاع هر سیم)
20.فرت بورد (چوبی که فرت ها روی آن کوبیده شده اند)

انواع گیتار


گیتارها را به شیوه های مختلفی می توان دسته بندی کرد. ولی مسلماً برای یک ابزار موسیقی مناسب ترین حالت دسته بندی از لحاظ صوتی آن است البته از آن جایی که تولید صدای آکوستیک در گیتار ارتباط بسیار نزدیکی با نوع بدنه آن دارد، ناچار به استفاده از دسته بندی بدنه خواهیم بود:

-گیتار با بدنه چوبی توخالی

- انواع گیتارهای آکوستیک


گیتار آکوستیک گیتاری است که وسیله ای جز بدنه آن صدای سیم ها را تقویت نمی کند، صدای سیم ها تنها در بدنهٔ چوبی توخالی آن تقویت می شود و به گوش می رسد. این نوع از گیتار معمولاً شش سیم فلزی دارند که ضخامت آن ها از زیرترین سیم تا بم ترین سیم به طور معمول بین ۱۳ تا ۵۶ هزارم اینچ می باشد. بدنه از اتصال صفحه چوبی پشتی، صفحه چوبی جلویی، و دو قسمت چوبی انحنادار کناری ساخته می شود، که صفحهٔ بالایی معمولاً دارای سوراخ یا سوراخ های بزرگی است که به واسطه شکل و محل قرار گرفتنشان می توانند ویژگی های آکوستیکی خاصی به ساز بدهند.
گونهٔ اسپانیایی گیتار آکوستیک با عنوان گیتار فلامنکو شناخته می شود؛ که نامش را از سبک فلامنکو گرفته است. گیتار زمانی وارد موسیقی فلامنکو شد که اسپانیایی ها فلامنکو را با سازهای دیگری می نواختند. پس از آن گیتار به شدت بر این موسیقی تأثیر گذاشت و هم اکنون کاملاً به آن وابسته است.