گروه خبري : موسیقی دانان ایران
تاريخ انتشار : 1398/09/02 - 14:53
كد :47
احمد پژمان
احمد پژمان در سال ۱۳۱۴ در شهر لار استان فارس متولد شد. اشتیاق وافر به موسیقی وی را با اساتیدی چون حشمت سنجری و حسین ناصحی پیوند داد.
احمد پژمان در سال ۱۳۱۴ در شهر لار استان فارس متولد شد. اشتیاق وافر به موسیقی وی را با اساتیدی چون حشمت سنجری و حسین ناصحی پیوند داد.
در دوران دبیرستان به فراگیری ویولن نزد حشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت. پس از چندی به عنوان نوارندۀ ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دورۀ رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت. در سال ۴۳ بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی، با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدی چون: توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل، هانس یلینک به تحصیل آهنگسازی پرداخت. بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران به کار مشغول شد.
آثار پژمان را میتوان به چند دسته تقسیم کرد...
1.آثار جدی که میتوان به اُپراها ،کنسرتو ، راپسودی ،موسیقی دستگاهی و تنظیم وساخت قطعات کوتاه اشاره کرد
2.موسیقی فیلم و تأتر
3.موسیقی کرال
4. موسیقی لایت و پاپ وتجربه های در موسیقی الکترونیک
قسمتی از موسیقی آلبوم جینگ و جیگ ساز را گوش میدهیم.این آلبوم گرداوری و تنظیمی از ملودیهای محلی ایران است که از کارهای ابتدایی احمد پژمان بشمار می آید.
ایشان از بنیانگذاران موسیقی الکترونیک در ایران به شمار می روند وبیشترین فعالیت ایشان در ساخت موسیقی فیلم بوده است. آلبوم جینگ و جینگ ساز فضایی خاص دارد که هر مخاطب ایرانی با هر قومیتی از شنیدن آن لذت می برد. قطعه ی زیبای گل پامچال حس قدم زدن در شالیزارهای شمال و قطعات دیگری همچون گل گندم و دختر بویراحمدی نمونه ای دیگر از این قطعات خاطره انگیز است
در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا نیویورک شد. از استادان او در این دوره میتوان به ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن، بولانت آرل اشاره کرد. احمد پژمان تا به حال برای بیش از بیست فیلم موسیقی ساخته و نزدیک به ۱۰ آلبوم در سبک کلاسیک از او وجود دارد. سمفونی «ناگهان رستاخیز» او را باید یکی از عظیم ترین آثار کلاسیک نوشته شده به دست یک آهنگساز ایرانی دانست. باز همکاری بین دو هنرمند با استعداد یکی در حوضه تصویر و یکی در حوضه صدا... بهمن فرمان آرا و احمد پژمان. احمد پژمان کار جدی خود در زمینه موسیقی فیلم را با بهمن فرمان آرا و فیلم «شازده احتجاب» آغاز کرد و خیلی سریع به یکی از بزگترین آهنگسازان فیلم ایران بدل شد.
آخرین همکاری این دو هنرمند مربوط میشود به سال 1383 برای فیلم یک بوس کوچولو...
در میان آهنگسازان موسیقی فیلم در حال حاضر، «احمد پژمان» را در صدر همه و در کنار «حسین علیزاده» و «محمدرضا علیقلی» می توان دید. او که تا به حال دو بار برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده سبک کاری شبیه به «محمدرضا علیقلی» دارد. موسیقی «احمد پژمان» در ذات خود ساده است. ساده نه به معنای ناپرورده، بلکه به معنای یکپارچه بودن. آمیزش ریتم و ملودی در آثار او در یک بستر رمانتیسم صورت می پذیرد، به شکلی که تفکیک آنها از هم ناممکن است.
دیورتیمنتو آخرین اثرجدی اوست که به تازگی همراه با پارتیتور آن به چاپ رسیده.
دیورتیمنتو یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می رود. نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا که موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را می طلبد.
مشاهده تصاویر آثار احمد پژمان