• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32238651-026      32287019-026       09306460639
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، بلوار مانی، کوچه مانی یک، انتهای کوچه 
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32238651-026      32287019-026       09306460639
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، بلوار مانی، کوچه مانی یک، انتهای کوچه
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32238651-026      32287019-026       09306460639

معرفی ساز ابوا

تاریخچه ساز ابوا

معرفی ساز ابوا

این ساز جزو ساز های بادی چوبی دو زبانه است. صدای جالب و تا حدی تو دماغی آن از بهترین رنگ های صوتی ارکستر است و به همین علت یکی از مطلوب ترین سازهای سلو می باشد خصوصا ملودی هایی که جوهره ی محلی(فولکلوریک) دارند. 

معرفی ساز ابوا

تاریخچه ساز ابوا

سابقه ی تاریخی این ساز به عصر باستانی یونان و ساز آئولوس ( Aulos) و همچنین تمدن مصر و ایران و چین و عرب می رسد. از قرن ۱۴ دگرگونی در این ساز آغاز شد.در قرن ۱۷ از سورنای سوپرانو ( ملودی نواز ) و ساز های مشابه آن، ساز تکامل یافته اُبوا به وجود آمده.
احتمالا اولین اُبوا توسط خانواده ی هوتتره ساخته و توسط موزیسین های دربار لویی ۱۴ نواخته شده اند. این اُبوا ها سه قسمت با اندازه ی محاسبه شده ی دقیق و همچنین ۶ سوراخ انگشت گذاری داشتند.در طول قرن ۱۸ اُبوا در اندازه های مختلف به ارکستر راه یافت که اُبوا دآمور و هورن انگلیسی هنوز هم در ارکستر مورد استفاده است. در قرن ۱۹ مهمترین تکامل درساختمان ابوا نصب کلید های مختلف در آن بود. سازندگان آلمانی تا حدودی از مکانیسم ساده استفاده کردند در صورتی که فرانسه از مکانیسم سختی استفاده کردند. 

مراحل تکامل ساز ابوا:

تاریخچه ساز ابوا

اولین ابوای باروک در اواخر سدهٔ ۱۷ در فرانسه ظهور کرد. ابواهای اولیه از سازی به نام شاوْم گرفته شده‌است. شاوْم سازی بود که در دوره‌های قرون وسطی و رنسانس بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.
نواختن ابوا سخت‌تر از نواختن سازهای بادی دیگر مانند فلوت و کلارینت است و مهارت زیادی لازم دارد.
یوهان سباستیان باخ، ولفگانگ آمادئوس موتسارت، و ریچارد اشتراوس از آهنگ‌سازانی هستند که برای ابوا کنسرتو نوشته‌اند.
یوسف لطیف اولین نوازنده‌ای بود که در موسیقی جاز تک‌نوازی ابوا اجرا کرد (سال ۱۹۶۳).
اُبوا از سه قسمت : دهانی ، تنه و انتهای ناقوس متشکل شده است.
طول آن حدود ۶۰ سانتی متر و انتهای تحتانی آن ناقوسی شکل و کمی گشادتر از لوله اصلی است.
متغیر ترین قسمت اُبوا ، زبانه ( قمیش ) آن است که در بالای لوله قرار دارد.
قمیش باید به گونه ای باشد که بتواند در تمام وسعت ساز صدا را کنترل کند و باید همیشه مرطوب باشد،زیرا تغییر درجه حرارت و تغیرات شرایط جوی ، بر آن اثر دارد.
آموزش ساز ابوا

وسعت صدایی ساز ابوا

معرفی ساز ابوا

وسعت صدایی این ساز حدود ۲ اکتاو نیم است .

مورد استفاده ی این ساز در ارکستر های کلاسیک ، سمفونیک ، ملی و به ندرت در ارکستر های جز میباشد.  

از انواع ساز اُبوا می توان به سازی به نام اُبوا دآمور، کر آنگله و هکل فون ( اُبوا باریتون ) اشاره کرد.
 


 
نظرات كاربران :