• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، میدان شهدا ، روبروی بانک ملی ، جنب برج نوا  
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32263647-026      32253482-026

فلسفه رنسانس چیست

رنسانس

(1450-1600)
سده های پانزدهم و شانزدهم در تاریخ اروپا به عنوان دوره رنسانس شناخته می شود. در این دوره با اختراع ماشین چاپ، گسترش علم و هنر با سرعت زیاد همراه بود. به همین دلیل شمار آهنگسازان و اجرا کنندگان موسیقی نیز بالا رفت.
موسیقیدانان همچون گذشته در کلیساها، قصرها و شهرها به فعالیت مشغول بودند. کلیسا حامی مهم موسیقی باقی ماند. اما فعالیت های موسیقایی کم کم به دربارها انتقال یافت. پادشاهان، شاهزاده ها و دوک ها بر سر تصاحب عالی ترین آهنگسازان با یکدیگر به رقابت می پرداختند. موسیقیدانان شهر در دوره رنسانس، به اجرای موسیقی در اجتماع های شهری، مراسم ازدواج و آیین های مذهبی می پرداختند. آن ها به طور عام از شأنی والاتر و درآمدی بیش از گذشته برخوردار بودند. آهنگسازان نیز به گمنامی بسنده نمی کردند و مانند دیگر هنرمندان در پی کسب افتخار و سرافرازی برای خود و آثارشان بودند.
 
فلسفه رنسانس چیست

در دروه رنسانس نیز همانند قرون وسطا، موسیقی آوازی مهم تر از موسیقی سازی بود. آهنگسازان رنسانس، اغلب اصطلاح نقاشی کلام را به کار برده اند که به معنای بیان موسیقایی تصاویر ویژه شاعرانه است. بافت موسیقی ایشان به طور عمده پلی فونیک است و در قیاس با موسیقی قرون وسطایی کیفیت صوتی پرتر و غنی تری دارد. محدوده باس که برای نخستین بار در این موسیقی به کار گرفته شد، وسعت صوتی را به بیش از چهار هنگام (Octave) گسترش داد و در نتیجه هارمونی پر حجم تری پدید آمد. آهنگسازان با در نظر داشتن خط های ملودیک جداگانه، اندیشیدن به آکوردها را نیز آغاز کردند. موسیقی رنسانس از نظر صوتی کیفیتی ملایم دارد. زیرا آکوردهای کنسونانس (Consonance) و پایدار، مطلوب و مورد پسند شمرده می شدند. تریادها (third) اغلب شنیده می شوند. اما آکوردهای دیسونانس (dissonance) چندان اهمیتی ندارند. موسیقی کرال در این دوره نیازی به همراهی ساز نداشت. با این همه، سازها اغلب با خط های آوازی همراه می شدند. در موسیقی رنسانس، ریتم اغلب جریانی هموار و آرام دارد و نه ضرباهنگی واضح و مشخص.

موسیقی مذهبی در دوره رنسانس

موتت motet و مس Maas دو فرم اصلی موسیقی مذهبی این دوره و از نظر سبک مشابه اند. اما مس اثر طولانی تری است. موتت دوره رنسانس، اثری پلی فونیک و کرال مبتنی بر یک متن مقدس لاتین است و با متن های مورد استفاده در مس تفاوت دارد. یکی از آهنگسازان این دوره به نام ژوسکن دوپره Desprez Jodquin در ساخت موتت بسیار توانا بود. از دیگر آهنگسازان معروف این دوره می توان به نام جیووانی پی یر لویجی پالسترینا 1525-1594 Pier Giovanni Palestrina da Luigi اشاره کرد. وی 104 مس و حدود 450 اثر مذهبی دیگر ساخت.

موسیقی غیر مذهبی در دوره رنسانس

در دوره رنسانس، موسیقی آوازی غیر مذهبی به گونه ای فزاینده محبوبیت یافت. گونه ای مهم از آن به مادریگال معروف است. اثری برای چندین تکخوان و مبتنی بر یک شعر کوتاه که اغلب مضمون عاشقانه دارد. مادریگال مانند موتت، بافت های هوموفونیک و پلی فونیک را با یکدیگر می آمیزد.

موسیقی سازی در دوره رنسانس

گر چه در دوره رنسانس موسیقی سازی هنوز شأن و اهمیت موسیقی آوازی را نداشت. اما اندک اندک اهمیت بیشتری می یافت. نوازندگان بنا به رسم معمول به همراهی آوازخوانان یا نواختن موسیقی متناسب با آوازی پرداختند. در سده شانزدهم، موسیقی سازی هر چه بیشتر از قید الگوهای آوازی رها شد و آثار ویژه ساز، بیشتر به نگارش درآمد. آهنگسازان در تصنیف موسیقی برای لوت Lute یا ارگ، بهره گیری از توانایی ویژه این سازها را آغاز کردند. آن ها فرم کاملا سازی مانند مانند تم و واریاسیون (Variations and Theme) را گسترش دادند.

مکتب ونیز

در سده شانزدهم، شهر ونیز-دولتشهر مستقل واقع بر کرانه شمال شرقی ایتالیا به کانون موسیقی سازی و آوازی بدل شد. کانون موسیقی ونیز کلیسای جامع سان مارکو بود. آهنگسازان ونیزی برانگیخته سبک معماری کلیسای جامع سان مارکو بودند. موسیقی کرال ونیزی در اواخر سده شانزدهم به خلاف بیشتر آثار کرال دوره رنسانس، اغلب در بردارنده بخش هایی است که تنها و فقط برای ساز به نگارش درآمده اند. این بهره گیری آگاهانه از رنگ سازها، برخی از آثار مکتب ونیز را به سبک باروک نزدیک کرده است.