روش آموزش کودک سوزوکی
روش سوزوکی بر مبنای گوش دادن، تکرار، حفظ کردن، ساختن واژگان و… است.
روش سوزوکی توسط دکتر دانیل شینیچی سوزوکی، یک ویولنیست مشهور ژاپنی ابداع شده است. او برای دادگاه امپریال ژاپن ساز میزد و یک گروه چهار نفره را با خواهر و برادرانش تشکیل داد. دکتر سوزوکی روش خود را برای اموزش ویولون به کودکان در یک مدرسه موسیقی در ژاپن و در سال 1964 اغاز کرد و این روش را به آمریکا معرفی نمود.
سوزوکی روش آموزشی خود را بر اساس توانایی ذاتی کودک برای یادگیری زبان مادری پایه ریزی کرده است. او اصول اساسی درک زبان مادری را در یادگیری موسیقی به کار برد و روش خود را رویکرد زبان مادری نامید. از طریق گوش دادن، تکرار، حفظ کردن، ساختن واژگان و…که بدین صورت موسیقی بخشی از وجود کودک می شود.
کلاس ویولن سوزوکی
در مدرسه موسیقی، کودکان شروع به یاد گرفتن درس های ویولن در سن 2 یا 3 سالگی می کنند. دانش آموزان سوزوکی ابتدا آهنگ های بزرگ کلاسیک و قطعات موسیقی را به صورت منظم گوش میدهند که در نهایت آن ها را یاد خواهند گرفت. در حالی که دانش آموزان در مدرسه هستند موسیقی به صورت مداوم پخش می شود تا آنها را در موسیقی غوطه ور سازند. این کار باعث می شود کودکان به مرور زمان گوش موسیقیایی خود را قوی کنند و همچنین تغییر گام، زمان بندی و سرعت را در موسیقی تشخیص دهند. دانش آموزان با مشاهدۀ یاد می گیرند و به صورت گروهی آموزش می بینند و تعامل اجتماعی و همکاری در میان دانش آموزان تقویت می شود.
روش سوزوکی بر اهمیت نفوذ و دخالت والدین در آموزش موسیقی کودکان تاکید دارد. والدین تشویق می شوند تا با معلمان همکاری کنند تا به یک هدف مشترک برسند. والدین می توانند در کلاس شرکت کنند و به عنوان معلم در خانه عمل کنند.