• شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32238651-026      32287019-026       09306460639
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، بلوار مانی، کوچه مانی یک، انتهای کوچه 
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32238651-026      32287019-026       09306460639
  • آدرس آموزشگاه موسیقی سرنا  :  کرج ، بلوار مانی، کوچه مانی یک، انتهای کوچه
  • شماره تماس آکادمی موسیقی سرنا :    32238651-026      32287019-026       09306460639

انواع گونه های صدای انسان

نوعی تقسیم‌بندی صدای انسانی (زنان - مردان) برای آواز و با محدوده‌های صوتی متفاوت و انواع طنین یا رنگ صدا است. این طبقه‌بندی صداها، به تدریج در موسیقی کلاسیک و برای خوانندگی در اپرا توسعه یافت.
گونه‌های صدا در موسیقی آوازی و برای طبقه‌بندی صدای انسانی است. در محدوده توانایی هر خواننده، گونه‌های مختلف صدا وجود دارد تا خوانندگان و آهنگسازان بتوانند بر اساس شناخت این قواعد، هنر خود را ارائه کنند. این تقسیم‌بندی باعث ثبات در موسیقی و درک و فهم بیشتر برای شنیدن است. در استفاده از گونه‌های صدا در موسیقی کلاسیک و اپرا در تالارها و سالن‌های اپرا با هر گونه از حجم و رنگ صدا چه به صورت گروهی یا سولو از هیچ گونه ابزار برای تقویت صدا استفاده نمی‌شود. 

 
انواع گونه های صدای انسان

تقسیم‌ بندی گونه های صدا

در گونه‌های آوازی تقسیم‌بندی بسیاری وجود دارد که می‌توان آنها را به هفت نوع اصلی تقسیم‌بندی کرد که سه نوع آن متعلق به زنان (سوپرانو، متزوسوپرانو، کنترآلتو) و چهار نوع آن (کنترتنور، تنور، باریتون، باس) متعلق به مردان است. در این تقسیم‌بندی می‌توان صدای پسران و دختران نابالغ را هم اضافه کرد و زیر شاخه‌های بسیاری وجود دارد که بستگی به نوع صدا، حجم، رنگ و توانایی یک خواننده است. محدوده صوتی صدای انسانی از بم‌ترین صدا تا زیرترین آن از نت «دو» (C2) تا «سل» (G6) است.

دسته بندی صدای زنان

  • صدای سوپرانو

زیر ترین نوع صدا در زنان و خردسالان است که دامنه ی آن از do زیرخط اول حامل تا do بالای پنج خط حامل می باشد.شاخه ی سپرانوبه چندین شاخه تقسیم می شود که نازکترین آنها که بسیار ضعیف و سبک نیز هست سپرانو کلراتورنامیده میشود و بعد از آن لژر، لیریک و دراماتیک قرار دارند.سپرانو در موسیقی آوازی اهمیت فراوان و بیش از سایر صورتهای دیگر صدا دارد. 
صدای سوپرانو خود به چند دسته تقسیم می‌شود مانند:
 
•    سوپرانینو (sopranino) که صدایی بالاتر از سوپرانو دارد.
•    سوپرانوی کولوراتور (coloratura soprano) که این نوع از صدا دارای حجم بالا و انرژی زیاد است.
•    وسعت صوتی سوپرانو حدود دو اکتاو («C4» تا «C6») است.
  • صدای متزو سوپرانو

به صدای متوسط زنان گفته می شود کمی بم تر از سپرانو است( دو نت بم تر) و گستره ی آن از Laزیر خط اول حامل تا La بالای خط پنجم حامل می باشد. بعنوان مثال صدای قمر و روح انگیز از زنان و صدای ابوالحسن خان اقبال آذر از مردان در این محدوده بوده است.این صدا بم تر از «سوپرانو» و زیر تر از «کنترآلتو» است.
  • صدای کنترآلتو

بم ترین نوع صدای زنان را گویند که وسعت آن از نت Faزیر خط اول حامل تا Fa روی خط پنجم حامل می باشد. بیشتر زنان آوازخوان در ایران صدایی از نوع آلتودارند که برای مثال میتوان از مرضیه و دلکش نام برد.

انواع صدا در انسان
 

دسته بندی صدای مردان

  • صدای کنترتنور

بالاترین صدای مردانه است و از دسته صداهای نادر است و بعضی از این نوع صداها شخصیتی طنز گونه و کمیک دارد.
  • صدای تنور

به زیرترین نوع صدای مردان گفته می شود که دامنه ی آن بر اساس کلید Sol، ازنت Doزیرخط اول تا Do بالای خط پنجم است با این تفاوت که صدا دهندگی آن یک اُکتاو بم تر ( از سپرانو) می باشد.این نوع صدا در آواز مردان در موسیقی ایرانی اهمیت فوق العاده ای دارد و میتوان گفت که بیشتر آوازخوانهای ایرانی صدایی از همین نوع را دارند که بعنوان مثال از استادان : طاهر زاده - دردشتی - تاج اصفهانی و شجریان می توان نام برد. در بعضی از این نوع صداها نت‌های پایین تا «سی بمل» (2♭B) و نت‌های بالا «فا» (F5) را اجرا می‌کنند.
  • صدای باریتون

صدای متوسط مردان است و در محدود صوتی بین تنور و باس قرار می‌گیرد. صدای باریتون رایج‌ترین صدا در بین مردان است و در بعضی از این نوع صدا، وسعتی در حدود نت «فا» (F2) تا نت «دو» (C5) را در بر می‌گیرد.
  • صدای باس
 بم ترین نوع صدای مردان را گویند که وسعت آن از نت Fa زیر خط اول حامل تا Fa روی خط پنجم حامل بوده و صدا دهندگی آن یک اکتاو بم تر (از آلتو ) است. برای مثال میتوان گفت که صدای استاد محمد نوری از نوع صدای باس می باشد.

صدای کودکان

کودکان صدای محدود و ثابتی نسبت به صدای بزرگسالان دارند و از تنوع کمتری برخوردار است. در این نوع صدا، حجم و رنگ صدا به خاطره حنجره‌ها و تمبرهای صوتی مشابه، صدایی یکسان دارند و با شروع دوران بلوغ و رشد، به تدریج صدا تغییر کرده و در رده‌های مختلف بزرگسالان قرار می‌گیرند. صدای دختران و پسران نابالغ در محدوده صدایی شبیه صدای زنان قرار می‌گیرند ولی با طنین و حجم متفاوت.
 
نظرات بينندگان
غیر قابل انتشار : 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته : 3
اذرگون
|
1402/07/01 - 07:58
0
1
خانمها این قابلیت رو دارند که صدا رو تغییر بدن صدا رو نازکتر کنتد ، خوانندگان هم قابلیت تغییر صدا رو دارند ، من صدام رو تغییر ندادم ، در دوره دبیرستان صدام رو تغییر میدادم ،متوجه شدم صداروی احترام وطرز فکر افراد تاثیر داره ، هرچی صدای نازکتری داشته باشی ، با کلاس تر به نظر میایی واحترام دیگران هم بیشتر ه بنده رو ی روابط اجتماعی وسواسیت داشتم ، به ریز به ریز جزئیات وعکس العملها توجه می کردم وطبق تجربه می گم هر چی صدای خانم نازکتر ، با کلاس تر واحترام بیشتر ه ، یعنی مردم بیشتر احترام می گذارند ، ولی در روستا نمی شد صدا رو تغیبر بدی مسخره می کردن برای همین صدای من صدای واقعی خودمه که خوب هم نیست ، دیگران صدای من رو بشنون می گن چقدر کلفت حرف میزنه ، خودم صدام رو ضبط کردم ترسیدم از صدام ، می گن ادمها خودشون صدای خودشون رو زیبا می شنوند
پاسخ ها
آکادمی موسیقی سرنا
|
1402/09/08 - 12:00
درود
این صحبت شما علمی نیست و سلیقه در آن نقش داره
در صورتیکه اکثر صداهای استفاده شده در موسیقی ایران و خاورمیانه از خانم های با صدای بم بوده فقط میبایست صدا تربیت شود تا زیبایی آن مشخص شود
ناشناس
|
1402/01/01 - 08:54
0
0
تنها صداست که می ماند ، از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ، یادگاری که در این ، گنبد دوار بماند ، سیروس ،از دیار عشق
نظرات كاربران :