چگونه موسیقی برای کودکان سودمند می باشد
بسیاری از والدین تنها زمانی کودک خود را در کلاس موسیقی ثبت نام میکنند که او علاقهای به نواختن یک ساز یا خوانندگی را از خود نشان دهد. در حالی که بسیاری از آنان متوجه فواید بسیار دیگری نیستند که آموزش موسیقی میتواند برای کودکان در همه سنین داشته باشد. آموزش موسیقی برای کودکان، فراتر از داشتن یک فعالیت فوق برنامه در اوقات فراغت یازمانی برای تفریح و آرامش کودک است.
نوزادان و موسیقی
نوزادان ملودی یک آهنگ را بسیار پیشتر از آن که واژهها را بتوانند درک کنند، تشخیص میدهند. موسیقیِ پسزمینه با صدای پایین، برای نوزادان بهویژه هنگام خواب، میتواند آرامشبخش باشد. موسیقی پسزمینه با صدای بلند، شاید با بالا بردن سطح صدای اضافهٔ اتاق، نوزاد را بیش از اندازه تحریک کند. برای کودکان ترانههای کوتاه و ساده بخوانید. کوشش کنید یک یا دو بیت شعر درباره حمام کردن، لباس پوشیدن، یا غذا خوردن بسازید و هنگام انجام دادن این کارها، برای نوزادتان بخوانید.
نوپایان و موسیقی
نوپایان شیفته رقص و حرکت کردن با موسیقی هستند. کلید موسیقی برای نوپایان تکرار است که زبان و به حافظه سپردن را تقویت میکند. آهنگهای مضحک باعث خنده نوپایان میشود. سعی کنید یک آهنگ آشنا بخوانید و واژهای خندهدار را بهجای یک واژهٔ درست بازگو کنید. برای نمونه بهجای «مری داشت یه برهٔ کوچولو»، بگویید: «مری داشت یه عنکبوت کوچولو». بگذارید کودکان نوپا با دستزدن یا ضربهزدن به اشیاء، ریتم بگیرند.
کودکان پیشدبستانی و موسیقی
کودکان پیشدبستانی از موسیقی فقط برای خود موسیقی لذّت میبرند. آنها دربارهٔ تواناییشان آگاهی کافی ندارند و بیشتر مشتاق هستند که بگذارند صدایشان رها شود. آنها آهنگهایی را دوست دارند که واژهها و ملودیها در آن تکرار میشود، از ریتم با ضربهای مشخص استفاده میکند و از آنها میخواهد عملی را انجام دهند. کودکان پیشدبستانی از شعرهای کودکانه و آهنگهایی دربارهٔ اشیای آشنا مانند اسباببازیها، جانوران، بازیها و آدمها لذّت میبرند. آنها همچنین نواختن با انگشت و خواندن شعرهای بیمعنا را همراه با موسیقی یا بدون همراهی آن، دوست دارند.
کودکان دبستانی و موسیقی
بیشتر کودکان دبستانی علاقهٔ فراوانی به آهنگهایی با آوازهای گروهی دارند. مانند شمردن، هجی کردن، و یا بهیاد آوردن ترتیبی از رویدادها. کودکان دبستانی شروع به ابراز دوست داشتن یا نداشتن انواع مختلف موسیقی میکنند. آنها شاید علاقهای به آموختن موسیقی، مانند رفتن به کلاسهای موسیقی، از خود نشان دهند.
نوجوانان و موسیقی
نوجوانان شاید از تجربههای موسیقیایی برای تشکیل دوستیها و برای جدا کردن خودشان از والدین و از کودکان کم سنتر بهره ببرند. آنها بیشتر میخواهند با دوستانشان پس از مدرسه، وقت بگذرانند و به موسیقی گوش دهند. بیشتر نوجوانان علاقهٔ فراوانی دارند به کلاسهای موسیقی بروند و در یک گروه، ساز بنوازند.
نوازندگی باعث هماهنگی بهتر مغر و بدن و بهبود مهارتهای ظریف و دقیق جسمانی میشود.
هنرجویان کوچک با تمرین نوازندگی، میتوانند برای استفاده هماهنگ و ظریف از دست و سایر اعضای بدن خود تمرین کنند. آنها فرامیگیرند انگشتان خود را روی فلوت هماهنگ کنند یا پیانو بنوازند ، و بدن خود را با نحوه نواختن ساز هماهنگ کنند و از مغز خود در کنترل حرکات ظریف و سریع دست و بدن بهتر بهره ببرند. این باعث افزایش مهارت های جسمی کودکان در مراحل بعدی زندگی خواهد بود.
جای تعجب نیست که بسیاری از والدین تمایل دارند فرزندانشان به فراگیری موسیقی بپردازند.موضوع فقط تبدیل شدن به یک نوازنده حرفهای و یا ستاره موسیقی پاپ و کسب پول و شهرت نیست. موسیقی برای همه کودکان و در همه سنین فارق از اهدافی که برای آینده خود دارند مفید است.