ترم چهارم آموزش موسیقی کودک
*تطبیق شعر و موسیقی (ترانه های کودکانه، چگونگی خواندن شعر همراه با رعایت ملودی و یا اجرای هم زمان ملودی آن روی بلز)
*اجرای قطعات بلز همراه با خواندن شعر هر قطعه
*آشنایی با فلوت ریکوردر
*شروع نت خوانی روی پنج خط حامل
*تقویت مهارت های ریز حرکتی در انگشتان
*افزایش حجم تنفسی
نکته:
*این چارت به صورت کلی و با توجه به اهداف و خاستگاه موسیقی کودک و جدول رشد کودکان تهیه و تنظیم شده است. بنابراین ذکر این نکته ضروری ست که اجرای دقیق و گام به گام این برنامه نیازمند همراهی خانواده، حضور منظم و مستمر در کلاس، فراهم نمودن بستر مناسب فرهنگی و هنری در خانواده، تشویق کودک به تمرین و ایجاد انگیزه در وی، حضور در کارگاه ها و برنامه های گروه نوازی آموزشگاه و تعامل با سایر افراد گروه (مربی، دستیاران، سایرخانواده ها، پرسنل آموزشگاه و ...) می باشد.
*این برنامه با توجه به شرایط هر گروه کلاسی و ویژگی های فردی هر کودک (هماهنگی خانواده ها، پیگیری و تمرین، سن کودک، ویژگی های رفتاری و خصوصیات اجتماعی، دستورپذیری، مهارت های پایه و ...) قطعا دستخوش تغییراتی در زمانبندی پایان دوره، تقدم و تاخر در ارائه و انجام برخی فعالیت ها، حذف و یا اضافه شدن برخی آیتم ها و جا به جایی در انجام بعضی فعالیت ها خواهد بود.
*حذف و اضافه شدن برخی آیتم ها و یا جا به جایی در آموزش بعضی از موارد ارائه شده در برنامه لطمه ای به اهداف اصلی دوره نخواهد نزد و قطعا هر کودک بعد از رسیدن به سطح قابل قبولی از توانمندی، شناخت و درک اولیه از موسیقی به مرحله ی بعد هدایت خواهد شد.
*هدایت کودک برای انتخاب ساز تخصصی با توجه به روند فعالیت های او در کل دوره، بررسی تمایل او در خلال بازدید از کلاس های ساز و کارگاه ها، مشورت با خانواده، امکانات مالی، شرایط فرهنگی، توانمندی های فیزیکی، دورنمای نیاز جامعه ی موسیقی، مشورت با اساتید دیگر و دستیاران دوره، مشورت با مدیر آموزشگاه و ... صورت خواهد گرفت ولی در نهایت انتخاب نهایی و تصمیم گیری به عهده ی خانواده کودک می باشد.
منابع مورد استفاده:
منابع تخصصی:
*خاستگاه و اهداف موسیقی برای کودکان: کارل ارف، دورین هال.
*نظریه و رهیافت ارف: شول ورک.
*حرکت ها و بازی های موزون: طلعت رافعی.
*بازی های ریتمیک: رابرت ام آبرامسون.
*هوش های چندگانه: توماس آرمسترانگ.
تاثیر موتسارت بر کودکان: دان کمبل.
منابع تئوری موسیقی کودکان:
*آموزش تئوری موسیقی آسان برای کودکان: نرگش لشگری.
*موسیقی اثر من: کوین السون.
*سلفژ به همراه تصویر: ماریا واکا.
منابع مورد استفاده در آموزش بلز:
*کرمو بلزی و دوستان: مریم حداد زاده.
*بادبادک: مسعود نظر.
*آواها و نغمه ها: لیدا مهرداد پی.
*چرخ و فلک: هاتف دوست دار.
*خاطره (آموزش بلز با رویکرد تقویت دونیمکره مغز): مهدی عقیلی.
*آموزش مقدماتی بلز: مسعود نظر.
منابع مورد استفاده در آموزش فلوت ریکورد:
*آموزش فلوت ریکوردر: مسعود نظر.
*ترانه های کوچک برای بیداری: مسعود نظر.
*آهنگ های آسان برای ریکوردر: فیلیپ هاتورن.
منابع مورد استفاده در گروه نوازی، آوازها و فلوت پیشرفته:
*دنیای شادی: ناصر نظر.
*گل های شادی: ایرج گلی، شهین نیک ذات.
*ترانه های سرزمین مادری.
منابع صوتی و تصویری مورد استفاده:
*آلبوم های در مزرعه، نمک: گروه آدمک.
*بازی های آوازی مجموعه ی هفت جلدی صوتی: سودابه سالم.
*ترانه های آفتاب، ترانه های مهتاب: خانه ادبیات کودک.
*سبزه¬ی ریزه میزه: کانون پرورش فکری کودکان.
*این گوشه تا اون گوشه، لطف تنبک: لیلا حکیم الهی.
*مجموعه ی موسیقی کلاسیک برای کودکان.
*مجموعه ی صوتی آشنایی با سازهای ایرانی و جهانی برای کودکان.
نظرات كاربران :
لطفاً نظر خود را وارد نمائيد